A hónap műtárgya

Postcard a szicíliai Kapucinusoktól című kép kollázs technikával készült.  A hiúságok hiúsága (vanitatum vanitas) mottó utal a halált megszégyenítő koponyára. A kollázsokon feltűnően elkülönülő képelemek alkotnak egy képet. Ezek a képek közel sem egységesek, és egyáltalán nem valósághűek. A technika lényege az, hogy megmutatja: az eredeti képek bár különböző forrásból valók, mégis van valami kapcsolat közöttük. Így az összevisszaság ellenére a kollázsnak mégis van valamilyen mondanivalója.

A halállal kacérkodó vanitas jelképezi számunkra a szerzetesek, Kapucinusok regulájának megcsontosodott életmódját, ahol a túlvilági életbe vetett hit felülírja a józanész félelmét az elmúlással szemben. Az örök életbe vetett hit megcáfolja a mulandóság okozta szorongást, és kiterjeszti a horizontot az örökkévalóba. Innen nézve a koponya nem a halált szimbolizálja hanem a túlvilági élet feletti győzelmet, mely a keresztben az arc fölött nyer végső értelmet.

A kép többi részén láthatóan nagy szimbolikus változás nincs. A bal oldali szem az orr, és a homlok valamint a fogsor emelkedik ki még a kollázs technikának köszönhetően. Az egész képet áltóban egy madzag szeli ketté, meghatározva a kép tengelyét. A további képi elemek nem emelkednek ki oly mértékben, hogy említésre méltók legyenek.

A postcardra azaz képeslapra csak a címből következtethetünk, de a halálfej jelképezi a Kapucinusok katakombájában elhantoltakat, utalva ezzel a képeslap feladójának sajátosságaira. A feladó egyben kijelenti, hogy a regulájukban a halál fölötti uralom fontos szerepet tölt be.  

Mit jelenthet az alkotónak ez a „levél”? A feltételezésem, hogy ennek a képnek megváltó szerepet tulajdonítottak. Az alkotó tudatában lehetett annak, hogy a levél súlyos egzisztenciális kérdésekre ad majd választ. A kollázs, mely kiemel és elhanyagol egyes részeket, jól szeparálja el a halálhoz, és az élethez tartozó szimbólumokat. Az alkotó szinte azonosul a szicíliai Kapucinusokkal és felteszi a kérdést, hogy miért mulandó az ember élete.

Ballonyi László: Postcard a szicíliai Kapucinusoktól, papír, kollázs, 20×20 cm, 2003

Postcard a szicíliai Kapucinusoktól

A hónap műtárgya

De hát vajon melyik eszme a legelvontabb? Természetesen ez a kérdés csupán olyan eszmére vonatkozik, amely művészi feldolgozásra alkalmas, és nem olyan eszmékre, amelyek tudományos leírásra valók. Vajon melyik közeg a legelvontabb? Először ez utóbbi kérdésre válaszolok. Az a közeg, amely a legtávolabb van a nyelvtől.

Milyen eszme kényszerül ennek a közegnek a kifejezésére, melyik érzékszervünk által vagyunk képesek azt felfogni? A látás, mely a legdemokratikusabb érzékszervünk kapcsolódik össze az eszmével.

De miért éppen a látás van kitüntetve? Miért nem a hallás vagy a tapintás? És egyáltalán: miért kell egy érzékszervet kitüntetni? Nem volnának egyenrangúak végső soron az érzékletek, s ekként az érzékleteket szolgáltató érzékek?

Itt a gondolatra magára kérdezünk rá, mint az elvont igazság magjára. A látás nem követeli meg, hogy a szemlélő a látott dologgal kapcsolatba lépjen. A látvány elválasztható a dologtól (például a képzeletben). A kép elválasztható az anyagi létezőtől, amelynek a képe. Ez az érzék biztosítja az absztrakció és a gondolat szabadságát.

Ezt a gondolati szabadságot értelmezi újra, Ferenczi Károly Gondolkodom, tehát várok című képén. A gondolkodom, tehát vagyok kifejezés átértelmeződik, és más cselekvésre ösztönöz bennünket. A létezés mottója egy passzív cselekvéssé alakul át. A gondolat mely a látás útján a teoretikus igazságot közvetíti lesz az időben a létező önazonossága, mely közben az idő múlásával válik az létezéssé. Talán a türelemre int minket a művész, hogy megérkezzünk a gondolati szabadsághoz.

De hogyan lesz mindez vizualizálható a grafikán? Hogyan függ össze a piramisszerű elrendezés az eszmével.

A piramis „a fölemelkedés helye”. A képen is ennek a folyamatnak lehetünk tanui. A tisztán gondolati szabadsághoz vezető utat láthatjuk, melyben a gondolat rögös útját járjuk be. A felfelé emelkedő utat a piramis aljában a nyelvüket öltő profilból ábrázolt arcok zavarják meg. A piramis tetején található portré a tudás biztos birtokában van. Itt a szétváló jó és rossz közötti utat láthatjuk, ezzel is ábrázolva a gondolat szabadságának kettős voltát.

A grafika tehát arra sarkalja nézőjét, hogy türelmesen várja meg a gondolat szabadságának a jó irányba vett kibontakozását. A várakozás által leszünk képesek szelektálni jó és rossz gondolat között.

Ferenczi Károly: Gondolkodom tehát, várok, vegyes technika, papír, 69×70 cm, 2005, 2016.3.1.

Gondolkodom, tehát várok

A hónap műtárgya

Janus arcú isten jelenik meg Ferenczi Károly egyedül tájékozódom című képén. A kép intuíciója az idő múlását emlegető mementó, amelyben maga a művész is szembenéz az elmúlás súlyával. “Az idő sajnos nem halad csak múlik. Akárcsak jómagam…”- állítja maga a művész. A kétarcú fej jövője és múltja ebben az időkeretben foglalkozik elmúlással és eljövendővel.

Az múlt arca mely a eljövendő záloga, befolyásolja a jövő tekintetét, nélküle nem lenne mire alapozni az új kezdeményezést. Ezért amikor valami új dologba kezdünk, amikor két világ, a múlt és a jövő világának kapujában vagyunk, meg kell állnunk és időt kell szentelnünk az előkészítésére. Ennek az előkészítendő időnek a környezetét vegyük most szemügyre. Ha alaposabban megnézzük a festményt nem csak az idő ellentéte ötlik fel bennünk. Találhatunk benne különböző fogalmi ambivalenciákat is. Így a fent és a lent az ördög és Isten tudás és nem tudás a látás és nem látás a tett és a szólás és az érzés és nem érzés ellentétei is megtalálhatók a képen. A művész találékonysága, hogy ezeket hogy csoportosítja.

A múltba révedő arc miliője részben negatív, míg a jövőbe tekintő jövője pozitív, ez egyben ellene is mond a Janus arcú mitológiának, ahol a múlt jó dolgai befolyásolják a jövőt. A jövő arca reményli a múltból fakadó jót, mégsem kapja meg azt. A két áldásra nyitott kéz, mely közrezárja az arcot jelzi számunkra az érzékelés számára elengedhetetlen testrészünket, mintegy az idő mérnökét. A homlokon megjelenő metronóm az ütemet jelző, múlt és jövő ritmusát meghatározó eszköz.

A kép aljában két várfal fogja közre az arcot, mintegy védő szerepet betöltve. A szabadság önállóságára utaló cím is itt található meg felírva.

A Janus arc a római mitológiát felhasználva ezen a képen egy független entitássá válik, felhasználva a kettőséget, melyet múlt és jövendő képvisel, de a művészi szabadság átértelmezett környezetében. Így válik a kép Ferenczi Károly az időről alkotott művészi hitvallásává.

Ferenczi Károly: Egyedül tájékozódom, vegyes technika, papír, 50×65 cm, 2006, 2016.4.1.

Egyedül tájékozódom

Következő oldal »